
Kao i svi drugi, i građani BiH uvijek su na klik ili dva od nove haljine, jakne ili namirnica, tehnologije… Ili nove prevare.
No, to bi se uskoro trebalo svesti na minimum s obzirom na to da je nacrt novog zakona o elektronskoj trgovini u FBiH u završnoj fazi i uskoro će biti upućen na razmatranje nadležnim institucijama.
Društvene mreže
Usvajanjem ovog zakona prvi put bi bila uvedena jasna pravila za online prodaju – ko smije prodavati putem interneta, šta potrošači mogu zahtijevati, a koje obaveze imaju trgovci. Cilj je da se konačno uvede red na digitalnom tržištu, zaštite prava kupaca i suzbije haos koji vlada godinama, posebno na društvenim mrežama.
– U vrijeme ekspanzije e-trgovine i pojave međunarodnih platformi na bh. tržištu, ukazala se potreba da utvrdimo pravila za odvijanje e-trgovine, kontrolu, ali i da propišemo sankcije za prekršioce. U FBiH tek je 12 posto trgovaca registrirano za online trgovinu, što ostavlja ogroman prostor za zloupotrebe. Prema do sada urađenim preliminarnim analizama, FBiH godišnje gubi između 200 i 300 miliona KM javnih prihoda zbog nelegalne e-trgovine. Osim toga, potrošači koji kupuju od neregistriranih i nelegalnih e-trgovaca često ne mogu ostvariti prava na povrat kupljenih proizvoda, na reklamaciju ili povrat novca i ostvariti svoja prava iz Zakona o zaštiti potrošača – rekao je resorni ministar Amir Hasičević.

Hasičević: Predviđene kazne. Fena
Zakon će jasno definisati šta se smatra elektronskom trgovinom, elektronskim ugovorima, pružateljima usluga informatičkog društva, platformama… Također, jasno definira pojmove kao što su „webshop“ i „platforma“, a trgovine na društvenim mrežama dobit će isti status kao i trgovina putem klasičnih e-platformi.
– U Zakonu o unutrašnjoj trgovini već je propisano da su oni koji se opredijele obavljati trgovinu elektronskim putem dužni da se registruju i da na platformama i stranicama za oglašavanje istaknu svoj registarski broj uz osnovne podatke o trgovcu/prodavcu. Zakonom o e-trgovini nastojali smo detaljnije precizirati – ko, kako, na koji način može legalno obavljati e-trgovinu, kako prepoznati i sankcionisati one koji se time nelegalno bave. Zakonom uvodimo i obavezu isticanja osnovnih podataka o trgovcu (naziv, sjedište, kontakt, ID broj). Uvodi se i obaveza jasnog informisanja potrošača. Dakle, prodavci će biti dužni da istaknu tačne, jasne i razumljive informacije o proizvodu prije zaključenja ugovora o kupovini (cijena, troškovi dostave, pravo na odustajanje) – istakao je Hasičević.
Evropska praksa
Prema njegovim riječima, bit će uvedeno i pravo na odustajanje od ugovora u roku od 14 dana bez navođenja razloga, po uzoru na evropsku praksu, prema kojoj se uvodi i sistem ARS (alternativo rješavanje potrošačkih sporova).
– Zakon je usklađen s direktivama EU o elektronskoj trgovini, čime se olakšava integracija u jedinstveno digitalno tržište. Naravno, vodili smo računa i o zaštiti ličnih podataka i privatnosti. Predviđene su kazne za subjekte koji posluju bez registracije ili ne poštuju prava potrošača. Mislim da smo napravili dobro zakonsko rješenje – rekao je Hasičević.
Ugovori, nadzor, fiskalizacija
– Zakon će omogućiti nadzor nad neregistriranim subjektima koji posluju putem društvenih mreža.
– Uvođenjem obaveze evidentiranja i fiskalizacije, smanjuje se prostor za poslovanje „na crno“.
– Predviđeno je i priznavanje i regulacija elektronskih ugovora.
– Nadležne inspekcije (tržišna i poreska) dobivaju ovlasti za nadzor nad online prodajom.
<195> Predviđene su i obaveze za platforme putem kojih se oglašavaju fizička i pravna lica koja se bave e-trgovinom.